Aktywny wypoczynek dla każdego

Aktywny wypoczynek dla każdego

Andrzej Tobolski - fizjoterapeuta w CMD

Forma aktywnego wypoczynku zależy od naszej kondycji, dlatego wybieramy tę najbardziej nam odpowiadającą i nienadwyrężającą nasz organizm. Możemy ją również dostosować do potrzeb całej rodziny. Może to być bieganie, spacery, nordicwalking czy rodzinna jazda na rowerze. Jeżeli do tego wszystkiego zaczniemy zmieniać nawyki żywieniowe, wprowadzać dobrze zbilansowaną dietę, to żadne wyzwanie nie będzie nam straszne.

Bieganie
Ta forma aktywnego wypoczynku nie jest dla każdego. Osoby z niektórymi wadami postawy, chorobami stawów, kręgosłupa, płuc czy nieustabilizowanym ciśnieniem nie powinny biegać. Jeśli już się zdecydujemy, pamiętajmy o zrobieniu krótkiej rozgrzewki, w celu uniknięcia kontuzji. Nie biegamy po chodnikach, ponieważ są zbyt twarde i w ten sposób możemy zaszkodzić swoim stawom. Lepszy już jest asfalt. Jeżeli poczujemy w czasie biegu zmęczenie – przechodzimy do marszu, a po odpoczynku wracamy do biegu. Biegając zapobiegamy chorobom układu krążenia, żylakom oraz miażdżycy.

Spacer
Doskonale wpływa na kondycję całego organizmu. Ale żeby miał właściwości zdrowotne, trzeba pamiętać o kilku zasadach. Spacerując, nie garbimy się, głowę trzymamy podniesioną. Rękami wymachujemy na przemian, w rytm kroków. To pomaga zwiększyć ciśnienie. Spacer nie obciąża kości i stawów, wzmacnia mięśnie nóg, pleców, ramion i brzucha. Spacerując 3 godziny tygodniowo w spokojnym rytmie, zmniejszamy o 1/3 ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Nordicwalking
Chodzenie z kijkami jest czymś pomiędzy spacerowaniem a chodzeniem na biegówkach. Bardzo ważny jest dobór kijków, który jest uzależniony od wzrostu. Trzeba również zapoznać się z techniką chodzenia, aby nie zrobić sobie krzywdy. Różne końcówki – gumowe lub spiczaste – pozwalają na chodzenie w każdych warunkach. Nordicwalking wymusza na nas prawidłową postawę, odciąża stawy i kręgosłup, mobilizując prawie wszystkie mięśnie. Godzinny trening powoduje prawie dwukrotnie większe spalanie kalorii niż tradycyjny spacer. Ten typ aktywności szczególnie jest polecany osobom ze schorzeniami układu kostno-stawowego, zestresowanym, kobietom w ciąży i seniorom.

Rower
To ten typ sportu, który można uprawiać wszędzie, dobierając tylko odpowiedni rodzaj roweru. Pamiętajmy, że siedząc za kierownicą, ręce muszą być lekko ugięte w łokciach, a  nogi minimalnie zgięte w kolanach. Ale niestety rower nie jest dla wszystkich. Przeciw wskazaniem są choroby stawów i kręgosłupa, poważne schorzenia układu krążenia i  zaburzenia równowagi. Jeśli już zdecydujemy się na jazdę na rowerze to na pewno poprawimy pracę serca, wydolność organizmu, zwiększymy pojemność płuc (dzięki jednostajnemu ruchowi), wzmocnimy mięśnie miednicy, pośladków i nóg. Pedałowanie usprawnia również przepływ krwi w nogach, a to zapobiega żylakom.

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2017

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie
 
 
Rozpocznij czat
 

W celu uruchomienia czatu prosimy o podanie imienia i nazwiska oraz zaakceptowanie regulaminu: