Co steruje poczuciem głodu

lek. med. Mariola Malicka
specjalista chorób wewnętrznych

Głód w pojęciu fizjologicznym jest odczuciem stanu organizmów wyższych związanym z niedoborem pożywienia. Zasadniczym czynnikiem decydującym o odczuwaniu głodu jest poziom glukozy we krwi. Jeśli poziom glukozy spada odczuwamy głód. Informacja taka jest przekazywana do mózgu...

Co steruje poczuciem głodu?

Głód w pojęciu fizjologicznym jest odczuciem stanu organizmów wyższych związanym z niedoborem pożywienia. Zasadniczym czynnikiem decydującym o odczuwaniu głodu jest poziom glukozy we krwi. Jeśli poziom glukozy spada odczuwamy głód. Informacja taka jest przekazywana do mózgu. Wydawać by się mogło, że wystarczy kontrolować poziom cukru we krwi, utrzymywać go na odpowiednim poziomie, a uczucie głodu nie będzie nam doskwierać.
Niestety regulacja odczuwania głodu i sytości jest bardziej skomplikowana i nie do końca poznana.
Sporo wiadomo na temat neurohormonalnej regulacji głodu i sytości. Znamy neuropeptydy podwzgórzowe. Zbadano wewnątrzwydzielniczą czynność tkanki tłuszczowej. Poznano rolę insuliny i hormonów przewodu pokarmowego.
Wiemy dlaczego stres lub uczucie zakochania niwelują odczuwanie głodu. Jest to działanie adrenaliny, która podnosi poziom cukru we krwi.
Udowodniono również, że nasz żołądek i mózg potrafi przyzwyczaić się do systematycznego jedzenia. Jedząc o tej samej porze każdego dnia, doprowadzamy do sytuacji, że mózg potrafi przewidzieć nadejście pory jedzenia i przygotować żołądek do funkcji trawienia. W odpowiedzi żołądek „gra marsza". Jeśli o zwykłej porze żołądek nie otrzyma pożywienia może sygnalizować to uczuciem bólu. Co ciekawe, jeśli uda się przetrzymać tę porę nie jedząc, ból mija. Pojawia się dopiero przed nadejściem następnej pory jedzenia.

Niestety ludzie często nie słuchają sygnałów płynących ze swojego organizmu lub nie potrafią ich zinterpretować. Zdarza się, że nie rozróżniamy stanu głodu i zwiększonego apetytu. Jedzenie jest nie tylko zaspokojeniem potrzeb żołądka. Jest to także ucztą dla zmysłów węchu i wzroku. Zaspokojenie głodu to zwykle zjedzenie połowy porcji, które są podawane w restauracji.
Powstaje więc pytanie :
Czy jeść mimo, że nie odczuwamy głodu?
Odpowiedź lekarza i dietetyka jest zawsze taka sama: NIE.
Nadal aktualne jest stwierdzenie, że człowiek powinien jeść żeby żyć, a nie żyć żeby jeść.
Oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić.
Głodu nie da się oszukać zbyt długo. Natomiast istnieją sposoby na zmniejszenie apetytu.
Warto na pół godziny przed planowanym posiłkiem wypić szklankę wody.
Trzeba jeść bez pośpiechu długo przeżuwając.
Należy zjadać małe porcje posiłków najlepiej pięć razy dziennie.
Jeśli po zasadniczym posiłku odczuwamy potrzebę jedzenia warto odczekać 20 minut. Tyle trwa przekazanie impulsu do mózgu, że nie jesteśmy już głodni.
Nadmiar jedzenia, które spożywamy odkłada się w naszym organizmie przez długie lata w postaci tkanki tłuszczowej. Zwykle jest to przyczyna wielu poważnych chorób
pojawiających się w starszym wieku.

Opracowała 19 marca 2009
lek. med. Mariola Malicka
specjalista chorób wewnętrznych
Centrum Medycznego Damiana

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2017

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie