Co usprawnia pamięć i koncentrację?

(Opracowała: Anna Lewitt - Dietetyk i Trener Żywienia z CMD) Zdrowie oraz sprawność fizyczna i umysłowa są najwyższymi wartościami dla człowieka. Wiadomo, że nasze siły życiowe są podtrzymywane przez substancje odżywcze dostarczane ze spożywanych pokarmów. Organizm człowieka jest w stanie sam syntetyzować niektóre z nich ale pozostałe muszą być codziennie dostarczane do organizmu z zewnątrz...

Co usprawnia pamięć i koncentrację?

Zdrowie oraz sprawność fizyczna i umysłowa są najwyższymi wartościami dla człowieka. Wiadomo, że nasze siły życiowe są podtrzymywane przez substancje odżywcze dostarczane ze spożywanych pokarmów. Organizm człowieka jest w stanie sam syntetyzować niektóre z nich ale pozostałe muszą być codziennie dostarczane do organizmu z zewnątrz, wraz z pożywieniem. Aby prawidłowo odżywiać ciało i mózg musimy dostarczać tylko pełnowartościowych składników takich jak: woda, białko roślinne i zwierzęce, węglowodany złożone i proste, niezbędne kwasy tłuszczowe oraz witaminy i minerały.

Dobra pamięć, koncentracja i panowanie nad stresem to dla każdego, niezależnie od wieku, komfort psychiczny. Chcąc zachować w takich sytuacjach dobrą formę, musimy stale wyrównywać straty energii i substancji odżywczych. Zdrowe, regularne i prawidłowo zbilansowane posiłki, efektywny sen i odpoczynek, systematyczne ćwiczenia fizyczne to jedyny sposób na zdrowe ciało i sprawny umysł. Należy także pamiętać o korzystnych właściwościach suplementów diety. Wprawdzie nie poznano jeszcze do końca wszystkich dróg, jakimi wzmagają one potencjał psychiczny organizmu, ale wiadomo, że zwiększają one aktywność pewnych mózgowych neuro - przekaźników, tzn. związków, które przenoszą informacje z jednej komórki nerwowej do drugiej. Udowodniono również, że niektóre z nich poprawiają wykorzystanie  tlenu w komórkach, co pozwala organizmowi skuteczniej gospodarować energią w czasie wzmożonego wysiłku umysłowego. Należą do nich : Miłorząb Japoński (Ginkgo biloba) i Magnez.

Miłorząb japoński (Ginkgo biloba) jest najstarszym drzewem na Ziemi. Już w starożytnych Chinach jego liście i nasiona stosowano do leczenia astmy, chorób oskrzeli i płuc, dla polepszenia krążenia obwodowego oraz zaopatrzenia mózgu w krew. W liściach miłorzębu wykryto obecność wielu unikatowych substancji czynnych. Każda z nich działa na organizm w inny sposób. Największą grupę zawartych w liściach miłorzębu związków chemicznych stanowią glikozydy flawonowe (kemferol, kwercetyna, izoramnetyna) oraz terpeny (bilobalidy i ginkgolidy A, B, C), które uzupełniają wzajemnie swoje działanie. Ponadto znajdują się proantocyjanidyny, lignany, olejki eteryczne, garbniki oraz inne substancje czynne. Udowodniono, że najskuteczniejszy jest standaryzowany wyciąg, zawierający 24% flawonoglikozydów. W najlepszych preparatach 10% tych związków stanowi kwercetyna. W miłorzębie znajdziemy także zestaw antyoksydantów, wzmacniający naturalne mechanizmy obronne organizmu.

Aby mózg funkcjonował efektywnie, wymaga 1/5 całego rozprowadzanego przez krew tlenu. Jeżeli go nie dostaje obniża się zdolność koncentracji i kojarzenia. Liczne badania naukowe wykazały, że miłorząb nie tylko zwiększa zdolność mózgu do wykorzystywania całego dostępnego tlenu, ale także bezpośrednio stymuluje te obszary układu nerwowego, które są odpowiedzialne za pamięć.         

Efekty są już widoczne po 1 - 2 miesiącach kuracji.

Magnez jest niezbędnym pierwiastkiem  dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Jest on aktywatorem w ponad 300 reakcjach enzymatycznych, a najważniejszą funkcja magnezu jest udział w procesach syntezy i rozpadu związków wysokoenergetycznych (ATP). Aktywuje on enzymy biorące udział w przemianach węglowodanów oraz tłuszczy, uczestniczy pośrednio w syntezie białek i ich sprzęganiu z kwasami nukleinowymi DNA i RNA. Dzięki magnezowi możemy pozyskać energię oraz budulec dla naszego organizmu ze spożywanych i prawidłowo trawionych posiłków. Odgrywa istotną rolę w przenoszeniu bodźców nerwowych do pracujących mięsni. Od prawidłowej zawartości magnezu w naszych płynach komórkowych zależy jakość i wydajność naszego układu mięśniowego i nerwowego.

Do niedoborów magnezu może dojść zarówno podczas ciężkiego wysiłku fizycznego (utrata magnezu podczas skurczu mięśni, zwiększonej aktywacji układu mięśniowego i nerwowego), jak i podczas stresów dnia codziennego i intensywnej pracy umysłowej. Zwiększone wydzielanie hormonów stresu doprowadza do zwiększonego wydalania magnezu wraz z moczem jak i z potem.

W naszej codziennej diecie podstawowym źródłem magnezu są zielone części roślin, gdyż magnez wchodzi w skład chlorofilu, zielonego barwnika roślinnego. Do produktów o wysokiej zawartości magnezu zaliczamy też kaszę gryczaną i suszone nasiona roślin strączkowych, morele, migdały, orzechy i nieczyszczone zboża.
Normy zapotrzebowania na magnez określają jego dzienne spożycie w granicach od 250 do 750 mg. Magnez należy do minerałów łatwo rozpuszczalnych w płynach, to też nerki są głównym narzędziem odpowiedzialnym za homeostazę (zrównoważoną gospodarkę) magnezu w ludzkim organizmie.

Opracowała: Anna Lewitt
Dietetyk i Trener Żywienia
z Centrum Medycznego Damiana

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2017

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie