Kwasy omega – co o nich wiemy?

Kwasy omega – co o nich wiemy?

O konieczności przyjmowania tych niezwykłych kwasów przekonuje nas kardiolog, dermatolog i internista. Zapewnienie sobie odpowiednich ilości kwasów omega-3, -6 i -9 w diecie nie należy jednak do zadań łatwych. Nic dziwnego zatem, że szukamy wsparcia w aptece.

mgr farmacji Anna Krzymińska
Kierownik Apteki Damiana przy Centrum Medycznym Damiana
Al. Zjednoczenia 36, Warszawa

Kwasy omega-3 i omega-6 klasyfikuje się jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Do grupy tej zalicza się wyłącznie te kwasy tłuszczowe, których organizm ludzki nie potrafi sam wytwarzać, a które są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Za NNKT uznaje się również kwasy omega-9, ale tylko warunkowo, bo choć organizm ludzki posiada enzymy służące do ich produkcji, to osoby starsze i obciążone chorobami wątroby nie są w stanie otrzymać tych związków w dostatecznych ilościach.

Enigmatyczny szyfr

Cyfry (3, 6, 9), którymi oznacza się poszczególne grupy kwasów omega, informują o ich budowie chemicznej. Kwasy omega-3 i omega-6 to kwasy wielonienasycone (posiadają więcej niż jedno wiązanie podwójne), a omega-9 – jednonienasycone (mają dokładnie jedno wiązanie podwójne). Do grupy kwasów omega-3 należy kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). W grupie kwasów omega-6 znajduje się kwas linolowy (LA), kwas gamma-linolenowy (GLA) i kwas arachidonowy(AA, ARA). Głównym przedstawicielem kwasów omega-9 jest kwas oleinowy.

Kwasy omega – co o nich wiemy?

Szlaki metaboliczne

Kwas ALA i LA stanowią dla organizmu punkt wyjścia do syntezy pozostałych kwasów. Z ALA powstaje EPA, którego przemiana daje DHA. Z kolei LA zmienia się najpierw w GLA, a następnie drogą dalszych przekształceń w AA. W wyniku przemian metabolicznych z omega-3 (przede wszystkim z EPA) wytwarzane są prostaglandyny przeciwzapalne, a z omega-6 (głównie z AA) prozapalne. Kwasy omega-3 i omega-6 konkurują o te same szlaki metaboliczne. Gdy w organizmie znajduje się za dużo omega-6, przemiany omega-3 są utrudnione, stąd ważne jest zachowanie właściwych proporcji między tymi kwasami. Kwasy omega-9 mają inne szlaki metaboliczne, ale ich odpowiednia ilość w stosunku do reszty również pozostaje istotna, ze względu na prawidłową budowę błon komórkowych. Omega-3 i omega-6 powodują wzrost przepuszczalności błon w komórkach, a omega-9 zmniejszają tę przepuszczalność. Dlatego potrzebujemy wszystkich rodzajów nienasyconych kwasów tłuszczowych w zrównoważonych proporcjach.

Złota proporcja

Kluczowa dla organizmu jest właściwa proporcja pomiędzy kwasami omega-3 a omega-6. Zaleca się, aby wynosiła ona odpowiednio 1:5. Niestety, w zachodniej diecie występuje przewaga kwasów z grupy omega-6. Odchylenia od wskazanej proporcji są tu znaczne, nawet 1:30. Jemy za dużo tłuszczów roślinnych będących źródłem omega-6, a za mało ryb bogatych w omega-3.

Suplement na zdrowie

Zalecana dawka dzienna kwasów omega-3 to 250 mg, jednak według Europejskiego Urzędu do spraw Bezpieczeństwa Żywności dopiero spożycie na poziomie 2–4 g dziennie daje pożądane efekty terapeutyczne. Decydując się na suplement, wybierajmy preparaty dobre jakościowo, standaryzowane na zawartość kwasów, co gwarantuje ich deklarowaną ilość. Zwracajmy przy tym uwagę na skład i proporcję – im większa na korzyść kwasów omega-3, tym lepiej.

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Kontakt

Centrum Medyczne Damiana
Holding Sp. z o.o.

ul. Wałbrzyska 46
02-739 Warszawa

tel.: (22) 566 22 22
fax (22) 566 22 00
e-mail: info@damian.pl

Biuro Zarządu
Al. Jerozolimskie 96
00-807 Warszawa

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2017

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie