W porównaniu do pozostałych sprawności motorycznych, mówienie stanowi umiejętność, którą najtrudniej jest opanować. U prawidłowo rozwijającego się dziecka, rozwój mowy kończy się około szóstego roku życia. Nie oznacza to jednak, że po osiągnięciu tego wieku nie warto skorzystać z usług logopedycznych.
Kim jest logopeda, kto powinien skorzystać z jego pomocy i gdzie umówić się do dobrego logopedy w Warszawie? Ile kosztuje wizyta u logopedy? Kim jest neurologopeda i surdologopeda? Przeczytaj artykuł przygotowany przez naszych ekspertów i umów konsultację logopedyczną w Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth. Serdecznie zapraszamy!
POZNAJ NASZYCH SPECJALISTÓW |
Spis treści:
- Jak wygląda terapia logopedyczna?
- Kiedy należy udać się do logopedy z dzieckiem?
- Cele terapii logopedycznej
- Neurologopeda
- Surdologopeda
Terapia logopedyczna Warszawa
To, jak przebiega wizyta u logopedy zależy przede wszystkim od typu terapii, z których wyróżniamy trzy:
- logopedyczną,
- neurologopedyczną
- oraz surdologopedyczną.
Można jednak wskazać ogólne obszary pracy logopedy:
- wady wymowy;
- zaburzenia mowy;
- jąkanie;
- zaburzenia wynikające z uszkodzeń układu nerwowego (dyslalia, afazja, dysartia);
- doskonalenie sprawności mówienia;
- terapia metody Castillo Moralesa;
- terapia psychomotoryczna;
- indywidualne programy dla osób z wadą słuchu;
- ocena rozwoju niemowląt – TIMP.
Kiedy należy udać się do logopedy z dzieckiem?
Powody, dla których warto odbyć wizytę u logopedy to:
- niepokojący sposób mówienia dziecka;
- 3-latek jeszcze nie mówi, a 4-latek mówi dużo mniej niż jego rówieśnicy;
- dziecko nawykowo mówi przez nos;
- zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka;
- kiedy występują wątpliwości, czy dziecko dobrze słyszy;
- dziecko lekko się „zacina”;
- dziecko powtarza sylaby.
Poza leczeniem wad wymowy logopeda pracuje także z:
- dziećmi dwujęzycznymi,
- dziećmi z zespołem Aspergera i autyzmem,
- dyslektykami.
Czasem wystarczy jedna wizyta u logopedy, który rozwieje wszelkie wątpliwości i dopasuje indywidualny zestaw ćwiczeń, a także zademonstruje jak je wykonywać samodzielnie w domu.
Pierwsza wizyta u logopedy
Jak wygląda pierwsza wizyta u logopedy w Warszawie? By dobrać skuteczną terapię, specjalista musi najpierw ustalić przyczyny problemów. Dlatego przeprowadza wywiad z rodzicami, ogląda narządy mowy dziecka i weryfikuje ich motorykę, sprawdza słuch fonematyczny, upewnia się, czy wada nie ma odbicie w pisaniu. Może skierować dziecko na badanie audiometryczne, do laryngologa, neurologa czy psychologa.
Do najczęściej występujących wad wymowy zaliczamy:
- seplenienie,
- nieprawidłowa realizacja głoski „r" – rotacyzm,
- nieprawidłowa realizacja poszczególnych głosek,
- mowa bezdźwięczna,
- nosowanie.
Normy wiekowe rozwoju mowy
- 3-latek powinien wymawiać: a, ą, b, b’, ć, d, dź, e, ę, f, f’, g, g’, h, h’, i, j, k, k’, l, l’, ł, m, m’, n, ń, o, p, p’, ś, t, u, w, w’, y, ź,
- 4-latek powinien wymawiać: c, dz, s, z,
- 5-latek powinien wymawiać: cz, dż, r, sz, ż,
- 6-latek może jeszcze upraszczać grupy spółgłoskowe.
Cele terapii logopedycznej:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej;
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy;
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej;
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń;
- usprawnianie techniki czytania i pisania.
Już dziś KUP ONLINE wizytę u logopedy!
Kim jest neurologopeda i kiedy należy się do niego zgłosić?
Neurologopeda jest to specjalista, który zajmuje się diagnozą oraz terapią zaburzeń mowy i komunikacji o podłożu neurologicznym.
Neurologopeda pracuje z dziećmi:
- które mają uszkodzenia lub dysfunkcje układu nerwowego,
- które mają jakieś obciążenia z okresu ciążowego i okołoporodowego,
- z zespołami genetycznymi,
- z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji,
- które urodziły się przedwcześnie lub są z tzw, grupy ryzyka okołoporodowego,
- z autyzmem,
- z zespołem Aspergera,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z rozszczepami wargi lub/i podniebienia,
- z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- z dyzartią (zaburzenie mowy, które polega na niewłaściwej artykulacji, która może być wywołana nieprawidłościami w rozwoju aparatu mowy, najczęściej w przypadku nieodpowiedniego rozwinięcia funkcji ruchomości struktur jamy ustnej, gardła, szyji, podniebienia, co często łączy się z trudnościami w jedzeniu i przełykaniu pokarmów),
- z afazją (zaburzenie mowy, w którym dziecko pomimo braku upośledzenia umysłowego, zaburzeń psychologicznych oraz z prawidłowym słuchem, nie wykształciło mowy w ogóle lub w stopniu daleko odbiegającym od normy wiekowej),
- które się jąkają, mają zaburzenia głosu,
- mają zaburzenia przyjmowania, rozdrabniania i transportowania pokarmów do żołądka (dysfagia),
- z trudnościami ze ssaniem z piersi lub butelki, preferującymi wyłącznie papkowatą konsystencję pokarmu.
Neurologopeda pracuje również z osobami dorosłymi, które są po wypadkach, udarach, mają zaburzenia mowy i języka w wyniku uszkodzenia układu nerwowego w postaci np. dyzartnii, a także z pacjentami cierpiącymi na choroby neurodegeneracyjne.
Cele terapii neurologopedycznej:
- rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego;
- usprawnienie motoryki narządów mowy;
- poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej;
- wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych.
Kim jest surdologopeda i kto powinien się do niego zgłosić?
Surdologopeda to specjalista, który zajmuje się osobami mającymi problem w rozwoju mowy, który wynika z uszkodzenia słuchu. Podczas konsultacji ocenia między innymi:
- funkcje słuchowe (wykrywanie, różnicowanie oraz identyfikację dźwięków, rozumienie mowy),
- aparat artykulacyjny dziecka,
- zasób słownictwa względem wieku.
Surdologopeda pracuje z dziećmi:
- z opóźnionym rozwojem mowy wynikającym z niedosłuchu,
- które, rozpoczynają swoją przygodę z dźwiękami, czyli dzieci tuż po założeniu aparatu słuchowego lub po implantacji,
- które użytkują aparat słuchowy/implanty ślimakowe celem oceny poprawności mowy względem wieku.
Cele terapii surdologopedycznej:
- przygotowanie dzieci z wadą słuchu do swobodnego porozumiewania się z otoczeniem;
- kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym;
- doskonalenie wyrazistości wypowiedzi i terapia rozumienia tekstów słownych przez osoby ogłuchłe;
- eliminowanie zachowań zakłócających proces komunikowania się oraz kształtowanie wszechstronnego i zintegrowanego rozwoju. psychomotorycznego.
Terapia logopedyczna wpływa na lepszą komunikację społeczną, a zatem również przekłada się na poprawę jakości życia. Dlatego umów się na spotkanie z naszym logopedą i zachwyć wszystkich swoją nieskazitelną dykcją!
KUP ONLINE |