Odchudzanie a oczyszczanie organizmu

Odchudzanie a oczyszczanie organizmu

Oczyszczanie organizmu  z substancji toksycznych i  chemicznych powstających w wyniku procesów metabolicznych czy innych ( zatrucia, choroba) znana była od wieków. W starożytności oczyszczanie organizmu było pewną formą postu i odnowy duchowej, szczególnie popularną wśród mnichów, zakonników czy duchownych.

Mgr Anna Lewitt - Dietetyk
Trener Żywienia i Trener Osobisty

Był to sposób umartwiania się poprzez nie spożywanie niektórych pokarmów, w czasie kilku dni lub nawet tygodni. Rozpowszechniona przez zwolenników jogi, naturo-terapeutów i lekarzy medycyny naturalnej w celach zdrowotnych przetrwała w różnych formach do dnia dzisiejszego.

Metoda oczyszczania często stosowana jest obecnie przez ludzi jako forma odchudzania - nic bardziej błędnego!


Oczyszczanie

Oczyszczanie jest to pewna forma głodówki lub ograniczenie spożycia niektórych składników pokarmowych. W zależności od celu eliminuje się konkretne składniki w jadłospisie w różnym czasie. Ten czas jest inny dla produktów zwierzęcych (mięso i jego przetwory), zbożowych oraz warzyw, owoców, ziół i przypraw. Taki proces pozwala na okresowe odciążenie najważniejszych narządów takich jak: żołądek, wątroba, nerki i jelita. To one wykonują najcięższą i nieprzerwaną pracę podczas procesów metabolicznych.

Takie oczyszczanie wymaga jednak spełnienia podstawowych warunków: przeprowadzenia badań lekarskich, pełnej kontroli lekarza, dietetyka lub specjalisty żywienia, picia odpowiedniej ilości nie gazowanej  wody. Niezbędny jest również wypoczynek i relaks podczas trwania kuracji. Dodatkowo, wspomaganiem jest spożywanie naturalnych suplementów. Kompleksowy zestaw antyoksydantów, ekstrakt z zielonej lub  czerwonej herbaty, napar z bzu czarnego, mniszka pospolitego, pokrzywy i rumianku, sauna sucha i parowa, kąpiele wodne, ziołowe, masaże lecznicze są elementami dopełniającymi kurację.

Musimy być świadomi, że jest to proces skomplikowany i lepiej żeby przebiegał pod fachową opieką. Działalność na własną rękę może spowodować nieprzewidziane skutki.


Odchudzanie

Odchudzanie czyli spalanie zapasowej tkanki tłuszczowej jest procesem bardzo złożonym i uruchamiającym wieloetapowe reakcje chemiczne i biochemiczne. Spalanie tłuszczu podczas odchudzania doprowadza do zakwaszenia organizmu i wzrostu kwasowości krwi (co można eliminować poprzez zwiększoną ilość wypijanej wody). Wysiłek fizyczny działa w podobny sposób także powodując wzrost zakwaszenia organizmu człowieka, dlatego również wskazane jest picie wody podczas wysiłku. Te dwa procesy dowodzą, że odchudzania nie powinno łączyć się z oczyszczaniem organizmu.

Tylko przez zbilansowaną indywidualnie dietę i odpowiednie ćwiczenia fizyczne, organizm uruchamia rezerwy energetyczne w postaci zapasowej tkanki tłuszczowej  - czyli odchudza. Aby skutecznie pozbyć się zapasowej tkanki tłuszczowej, wraz z ćwiczeniami fizycznymi należy przestrzegać kilku zasad prawidłowego odżywiania. Zasady te są jedyną skuteczną, bezpieczną i naturalną metodą odchudzania bez efektu jo - jo i pozwalają osiągnąć pełen sukces w realizacji tego celu.


Zasady zdrowego i prawidłowego odchudzania:

  • Unikaj zdecydowanie głodówek. Nie mają one nic wspólnego z odchudzaniem. Powstały w celach leczniczych jako krótkoterminowe terapie i tylko tak powinny być traktowane. Dlaczego diety cud trwają zwykle 2–3 tygodnie? Bo tylko tak długo można oszukiwać organizm, że wszystko jest OK. Potem się zbuntuje. Odchudzanie musi być zgodne z fizjologią człowieka,  a ta nie znosi uczucia głodu i oszukiwania organizmu.
  • Jedzenie powinno być możliwie najmniej przetworzone. Unikaj produktów konserwowanych, dosładzanych i smażonych. Obróbka termiczna tak, ale bez tłuszczu zewnętrznego. Mięso i ryby najlepiej gotować na parze lub piec w folii z warzywami. 
  • Jedz dużo różnych kasz, ryżu, ziaren, płatków owsianych, warzyw. Przeciętnie ok. 50 proc. energii powinno pochodzić z węglowodanów złożonych. Warzywa jemy dla naturalnego bogactwa błonnika, minerałów i witamin o pełnej przyswajalności.
  • Nie zapomnij o tłuszczach i białku. Najzdrowsze tłuszcze pochodzą z ryb i roślin (omega 3-6-9). Chude mięsa (drób i ryby) są niezbędne dla zdrowia i budowania mięśni, a nie powodują tycia.
  •  Jedz 5–6 razy dziennie, co 3 godziny. Lepiej częściej, a mniej. Dzięki temu nie będziesz chodzić głodna. Liczba posiłków powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb i trybu życia (im dłuższy i intensywniejszy dzień, tym więcej i częściej jesz).
  • Ostatni posiłek jedz około 3 godzin przed snem. Jeśli chodzisz spać o północy, wypadnie ok. 21. W nocy organizm się regeneruje najbardziej. Musi mieć z czego! Co jeść? Porcję 100 g mięsa, najlepiej ryby, łyżkę kaszy, 150 g gotowanych lub świeżych warzyw.
  • Pij dużo wody. 2,5 litra dziennie to minimum. Tak naprawdę powinniśmy pić od 30 do 60 ml wody na kilogram masy ciała dziennie.
  • Unikaj cukrów prostych. Sporo ich ukrytych jest w owocach. Powinnaś je jeść z rana, przed południem lub przed ćwiczeniami, aby organizm miał szansę je spalić. Nigdy nie jemy owoców w godzinach wieczornych.

Odchudzanie a oczyszczanie organizmu

Ćwiczenia fizyczne także wspomagają odchudzanie:

  • Ćwicz co najmniej 2–3 razy w tygodniu. Na początek Trening Kardio na świeżym powietrzu (intensywny marsz lub rower) lub na  specjalnych maszynach aerobowych (1–1,5 godziny).  Rób to w średnim tempie, tak abyś się zbytnio nie zmęczyła. Obliczysz je wg wzoru: 60–80 proc. z (220 – wiek). Jeśli nie masz zegarka z pomiarem tętna, staraj się trzymać przedziału 110–130. Poprawia to wydolność organizmu i skutecznie go odtłuszcza.
  • Po 2–4 tygodniach dodaj odpowiednie ćwiczenia siłowe (najlepiej na maszynach oporowych). Zacznij od kształtowania dołu ciała – te mięśnie są najczęściej używane w codziennym życiu (brzuch, grzbiet, nogi, pośladki, na końcu klatka piersiowa i ramiona).      Zacznij od 3 serii po 15–25 powtórzeń ze średnim obciążeniem (ustaw je tak, aby swobodnie ćwiczyć, nie możesz czuć obciążenia mięśni przy pierwszych 10–15 powtórzeniach, zmęczenie powinnaś odczuć dopiero w 3 serii).

Mgr Anna Lewitt
Dietetyk i Trener Żywienia i Trener Osobisty
Centrum Medyczne Damiana

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Partnerzy

Centrum Medyczne Medicover Medicover Senior Allianz SIGNAL IDUNA TU INTER Polska S.A. Compensa TUZDROWIE UNIQA Saltus Medinet S.A. Swissmed Centrum Zdrowia Victor

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2018

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie
 
 
Rozpocznij czat
 

W celu uruchomienia czatu prosimy o podanie imienia i nazwiska oraz zaakceptowanie regulaminu: