Rowerem po zdrowie

Rowerem po zdrowie

Aktywność fizyczna niezaprzeczalnie wpływa na organizm człowieka i na jego samopoczucie, między innymi rozładowuje stresy, które spotykają nas w codziennym życiu. Jednym z pomysłów na spędzanie wolnego czasu w sposób aktywny może być jazda na rowerze.

Korzystny wpływ jazdy na rowerze na organizm

Wysiłek fizyczny, jakiego dostarcza jazda na rowerze, podnosi wydolność organizmu. U rowerzystów obserwujemy zwiększenie pojemności życiowej płuc oraz uregulowanie tętna i ciśnienia krwi. W układzie trawiennym następuje wzmocnienie mięśni gładkich jelit oraz mięśni prążkowanych, we krwi dochodzi do obniżenia poziomu cholesterolu, jak również do obniżenia poziomu cukru u osób ze skłonnością do hiperglikemii.
 

Szczególnie pozytywne są zmiany zachodzące w narządach ruchu.

  • Zwiększa się ilość płynu stawowego, chrząstki stawowe są lepiej odżywione, dzięki czemu zmiany zwyrodnieniowe stawu zostają opóźnione.
  • W kościach wydatniej magazynowane są sole mineralne, wapń, fosfor, magnez, co przyczynia się do zwiększenia ich odporności na urazy.
  • Stajemy się sprawniejsi dzięki przyrostowi siły mięśni, zwłaszcza kończyn dolnych. Jazda na rowerze spowalnia osteoporozę w wieku późniejszym (70–80 lat).
  • Jeżdżąc na rowerze w górach czy też nad morzem, poprawiamy morfologię krwi oraz zwiększamy apetyt, co przy odpowiedniej diecie zmniejsza masę ciała.
  •  Inne walory górskiej turystyki rowerowej to wrażenia estetyczne, myślenie pozytywne, wdychanie naturalnych aerozoli żywokostu, zapach sosen oraz świerków mający korzystny wpływ na układ oddechowy czy alergie. Przy jednoczesnym zwiększeniu ciśnienia parcjalnego tlenu w górach zwiększamy wymianę gazów w płucach.

Dodatkowe zmiany to:

  • wzmocnienie serca,
  • poprawienie wydolności płuc,
  • wzmocnienie mięśni, głównie kręgosłupa,
  • poprawa nastroju.

Zasady treningu
Systematyczne trening rowerowy daje naszemu organizmowi większą wytrzymałość wysiłkową. Umożliwia ona większą wydolność organizmu podczas prac fizycznych wykonywanych w codziennym życiu. W celu uzyskania tego efektu należy stopniować obciążenia, uwzględniając czas trwania oraz intensywność treningu. Wydolność szybko wzrasta w pierwszym okresie, później wzrost jest wolniejszy, dlatego należy uważać na „przetrenowanie organizmu”. Program dla początkujących rowerzystów nie może być zbyt intensywny.

Stosowanie przerw w treningu oraz intensywnej odnowy biologicznej uchroni nas przed urazami sportowymi, głównie przewlekłymi. Istotna jest także dieta, która utrzymuje odpowiednią ilość węglowodanów, tłuszczów, białka, witamin oraz mikroelementów. Podczas każdego rodzaju wysiłku należy uzupełniać ubytek płynów – wskazane jest picie wody mineralnej, ponieważ ma ona również walory lecznicze.
Objawy przystosowania serca do wysiłku fizycznego to zwiększenie jego objętości i grubości ścian, a także zwiększenie krążenia obocznego naczyń krwionośnych. Podstawowym zaburzeniem funkcji krążenia jest niewydolność mięśnia sercowego spowodowana jego niedokrwieniem – u osób regularnie jeżdżących na rowerze dolegliwość ta występuje rzadko.

Jazdę na rowerze należy traktować jako trening zdrowotny. W odróżnieniu od sportów wyczynowych, których celem jest uzyskanie wysokiej sprawności fizycznej, trening zdrowotny prowadzi do osiągnięcia oraz utrzymania określonego poziomu wydolności.

dr n. med. Józef Czopik
ortopeda w CMD

CMD

Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o.

ul. Wałbrzyska 46
02-739 Warszawa

tel.: (22) 566 22 22
fax (22) 566 22 00
e-mail: info@damian.pl

Biuro Zarządu
Al. Jerozolimskie 96
00-807 Warszawa

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o aktualnych promocjach, wpisz swój adres e-mail:

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

* pola wymagane

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2017

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie