Rowerem po zdrowie

Rowerem po zdrowie

Aktywność fizyczna niezaprzeczalnie wpływa na organizm człowieka i na jego samopoczucie, między innymi rozładowuje stresy, które spotykają nas w codziennym życiu. Jednym z pomysłów na spędzanie wolnego czasu w sposób aktywny może być jazda na rowerze.

Korzystny wpływ jazdy na rowerze na organizm

Wysiłek fizyczny, jakiego dostarcza jazda na rowerze, podnosi wydolność organizmu. U rowerzystów obserwujemy zwiększenie pojemności życiowej płuc oraz uregulowanie tętna i ciśnienia krwi. W układzie trawiennym następuje wzmocnienie mięśni gładkich jelit oraz mięśni prążkowanych, we krwi dochodzi do obniżenia poziomu cholesterolu, jak również do obniżenia poziomu cukru u osób ze skłonnością do hiperglikemii.
 

Szczególnie pozytywne są zmiany zachodzące w narządach ruchu.

  • Zwiększa się ilość płynu stawowego, chrząstki stawowe są lepiej odżywione, dzięki czemu zmiany zwyrodnieniowe stawu zostają opóźnione.
  • W kościach wydatniej magazynowane są sole mineralne, wapń, fosfor, magnez, co przyczynia się do zwiększenia ich odporności na urazy.
  • Stajemy się sprawniejsi dzięki przyrostowi siły mięśni, zwłaszcza kończyn dolnych. Jazda na rowerze spowalnia osteoporozę w wieku późniejszym (70–80 lat).
  • Jeżdżąc na rowerze w górach czy też nad morzem, poprawiamy morfologię krwi oraz zwiększamy apetyt, co przy odpowiedniej diecie zmniejsza masę ciała.
  •  Inne walory górskiej turystyki rowerowej to wrażenia estetyczne, myślenie pozytywne, wdychanie naturalnych aerozoli żywokostu, zapach sosen oraz świerków mający korzystny wpływ na układ oddechowy czy alergie. Przy jednoczesnym zwiększeniu ciśnienia parcjalnego tlenu w górach zwiększamy wymianę gazów w płucach.

Dodatkowe zmiany to:

  • wzmocnienie serca,
  • poprawienie wydolności płuc,
  • wzmocnienie mięśni, głównie kręgosłupa,
  • poprawa nastroju.

Zasady treningu
Systematyczne trening rowerowy daje naszemu organizmowi większą wytrzymałość wysiłkową. Umożliwia ona większą wydolność organizmu podczas prac fizycznych wykonywanych w codziennym życiu. W celu uzyskania tego efektu należy stopniować obciążenia, uwzględniając czas trwania oraz intensywność treningu. Wydolność szybko wzrasta w pierwszym okresie, później wzrost jest wolniejszy, dlatego należy uważać na „przetrenowanie organizmu”. Program dla początkujących rowerzystów nie może być zbyt intensywny.

Stosowanie przerw w treningu oraz intensywnej odnowy biologicznej uchroni nas przed urazami sportowymi, głównie przewlekłymi. Istotna jest także dieta, która utrzymuje odpowiednią ilość węglowodanów, tłuszczów, białka, witamin oraz mikroelementów. Podczas każdego rodzaju wysiłku należy uzupełniać ubytek płynów – wskazane jest picie wody mineralnej, ponieważ ma ona również walory lecznicze.
Objawy przystosowania serca do wysiłku fizycznego to zwiększenie jego objętości i grubości ścian, a także zwiększenie krążenia obocznego naczyń krwionośnych. Podstawowym zaburzeniem funkcji krążenia jest niewydolność mięśnia sercowego spowodowana jego niedokrwieniem – u osób regularnie jeżdżących na rowerze dolegliwość ta występuje rzadko.

Jazdę na rowerze należy traktować jako trening zdrowotny. W odróżnieniu od sportów wyczynowych, których celem jest uzyskanie wysokiej sprawności fizycznej, trening zdrowotny prowadzi do osiągnięcia oraz utrzymania określonego poziomu wydolności.

dr n. med. Józef Czopik
ortopeda w CMD

Zadaj Pytanie

Poniższy formularz kontaktowy nie służy do udzielania porad medycznych.

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
  • Administrator danych: Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o., Wałbrzyska 46, 00-739 Warszawa
  • Cele przetwarzania: marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]; marketing produktów i usług Medicover Polska ** [w tym profilowanie]
  • Podstawy prawne przetwarzania: Twoja zgoda
  • Prawa związane z przetwarzaniem danych: prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; prawo dostępu do danych osobowych; inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
  • Odbiorcy danych: Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o.

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Klauzula informacyjna dla Centrum Medycznego Damiana Holding Sp. z o.o.

** Medicover Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, Medicover Forsakrings AB (Publ.) Spółka Akcyjna-Oddział w Polsce, Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, Medi Partner Sp. z o.o., Cybernetyki 19, 02-677 Warszawa, Medvit Sp. z o.o., Puławska 42b, 05-500 Piaseczno, INACTIVE_Centrum Medycyny Pracy Zakład Leczniczo-Profilaktyczny, Lotnicza 1, 82-500 Kwidzyn, DentaCare Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, PROPSYCHE A. i B. Ziołkowscy Sp. Jawna, Pawia 4/2, 00-164 Warszawa, Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 46, 02-739 Warszawa, CareExperts Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, INVIMED-T Sp. z o.o., ul. Rakowiecka 36, 02-532 Warszawa, Medicover Benefits Sp. z o.o. (od 09.01.2017), Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, RehasportClinic Sp. z o.o. (od 09.01.2017), ul. Górecka 30, 60-201 Poznań.

* pola wymagane

Partnerzy

Centrum Medyczne Medicover Medicover Senior Allianz SIGNAL IDUNA TU INTER Polska S.A. Compensa TUZDROWIE UNIQA Saltus Medisky

Centrum Medyczne Damiana Warszawa

Szukaj

Facebook CMDYouTube

Copyright © Centrum Medyczne Damiana 2018

 
   
Umów wizytę Znajdź lekarza Zadaj pytanie
 
 
Rozpocznij czat

Centrum Medyczne Damiana

Online

W celu uruchomienia czatu prosimy o podanie imienia i nazwiska oraz zaakceptowanie regulaminu: