Doradca Zdrowia - prowadź zdrowy styl życia z Centrum Medycznym Damiana

doradca zdrowia

Szybki, stresujący, pozbawiony odpowiedniej ilości odpoczynku tryb życia negatywnie wpływa na stan zdrowia. Obserwujemy coraz większą ilość problemów zdrowotnych wynikających z chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu 2, otyłość, depresja, POChP czy choroby układu krążenia.

Jak im zapobiegać?

  • Odpowiednie odżywianie się;
  • regularna aktywność fizyczna;
  • i umiejętność radzenia sobie ze stresem

to tylko niektóre z czynników wpływających na utrzymywanie dobrej kondycji – zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Śmiało można zatem stwierdzić, że profilaktyka chorób cywilizacyjnych opiera się na prowadzeniu zdrowego trybu życia.

Na czym polega zdrowy styl życia i jakimi zasadami kierować się na co dzień, by cieszyć się zdrowiem i uniknąć groźnych chorób? Jak określić swój wiek biologiczny? Przeczytaj poniższy artykuł, skorzystaj z kalkulatora wieku biologicznego i poznaj wskazówki Ekspertów Centrum Medycznego Damiana.

KALKULATOR WIEKU BIOLOGICZNEGO

Dowiedz się więcej:


Czym jest wiek biologiczny?

Wiek biologiczny, zwany również wiekiem metabolicznym, związany jest z ogólną kondycją organizmu człowieka zależną od predyspozycji genetycznych a także prowadzonego stylu życia. Może być zgodny z wiekiem metrykalnym, a także znacząco się od niego różnić. Zaniepokoić powinna nas sytuacja, w której wiek biologiczny jest o wiele większy, niż wiek, na który wskazuje nasza data urodzenia.

Główną przyczyną takiej sytuacji, oprócz czynników genetycznych, na które nie mamy wpływu, jest prowadzenie niezdrowego trybu życia, a w czasach dynamicznego rozwoju cywilizacyjnego coraz większą rolę w starzeniu się organizmu odgrywa długotrwały stres.

Jakie są sposoby na obniżenie wieku biologicznego? Przede wszystkim należy wprowadzić zmiany w stylu życia, oparte na prawidłowym odżywianiu się, regularnej aktywności fizycznej i zadbaniu o zdrowie psychiczne.

Jak ustalić wiek biologiczny? Do obliczenia wieku metabolicznego można wykorzystać profesjonalny kalkulator wieku biologicznego Centrum Medycznego Damiana.


Kalkulator wieku biologicznego – Doradca Zdrowia Centrum Medycznego Damiana

Eksperci Centrum Medycznego Damiana wraz z naukowcami z Lab4Life opracowali kompleksowy kalkulator, który oprócz określenia wieku biologicznego zawiera również wiele porad i wskazówek dotyczących zdrowego stylu życia – podkreślających znaczenie odpowiedniej diety, prawidłowej aktywności fizycznej i regularnych, profilaktycznych badań diagnostycznych. Zalecenia są indywidualnie dopasowane do udzielonych odpowiedzi na temat codziennych nawyków.

Oblicz swój wiek biologiczny i sprawdź dopasowane do Ciebie wskazówki doświadczonych specjalistów Centrum Medycznego Damiana dotyczące Twojego dotychczasowego trybu życia. Przeczytaj, co możesz zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia groźnych chorób cieszyć się długim życiem. 

Zacznij prowadzić zdrowy styl życia z Centrum Medycznym Damiana!


Elementy zdrowego stylu życia

Jak żyć zdrowo i od czego rozpocząć zmiany? Pierwszym krokiem do poprawy naszego zdrowia powinno być wprowadzenie i wypracowanie zdrowych nawyków. Należą do nich zarówno duże zmiany w żywieniu i aktywności fizycznej, jak i zmiany w czynnościach dnia codziennego, na które najczęściej nie zwracamy uwagi, jak dłuższy sen i ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem komputera i telewizora.

Do podstawowych elementów zdrowego stylu życia należy prawidłowo zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna i właściwa regeneracja organizmu. Tylko ich połączenie pozwoli obniżyć wiek biologiczny i korzystnie wpłynie na stan naszego zdrowia.

Zbilansowana dieta

Zdrowa dieta jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na nasze samopoczucie i funkcjonowanie organizmu. Powinna dostarczać wszelkich niezbędnych składników odżywczych – odpowiednią ilość białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin a także błonnika pokarmowego. 

Chcesz przestrzegać zasad zbilansowanej diety bez wyrzeczeń? Polecamy catering dietetyczny stworzony przez naszych specjalistów.

Od czego zacząć zmianę nawyków żywieniowych? Przede wszystkim od ograniczenia spożycia produktów, które mają negatywny wpływ na zdrowie – dań typu fast food, słodyczy, cukru, gazowanych napojów, tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów alkoholowych. wprowadzić do jadłospisu ryby, warzywa i owoce, a białe, przetworzone pieczywo zamienić na pełnoziarniste produkty zbożowe. Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia zalecają, by owoce i warzywa były obecne w każdym posiłku – powinny stanowić podstawę naszego żywienia. Bardzo ważna jest również regularność posiłków.

Podstawową zasadą zdrowego żywienia jest także odpowiednie nawodnienie – minimum 1,5 litra wody dziennie.

Jak niewłaściwa, uboga w substancje odżywcze dieta wpływa na zdrowie człowieka? Spożywanie niezdrowych produktów podnosi poziom cholesterolu i glukozy we krwi, powoduje wzrost ciśnienia krwi, a co za tym idzie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych chorób. Według Ekspertów, nieodpowiednie odżywianie zwiększa ryzyko rozwoju chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca czy otyłość, chorób wątroby, chorób serca, miażdżycy a także zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory.

 

zdrowa dieta centrum medyczne damiana

Aktywność fizyczna

Brak prozdrowotnego, aktywnego trybu życia jest jednym z największych problemów naszego społeczeństwa. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, zbyt mała aktywność fizyczna to czwarty w kolejności czynnik ryzyka odpowiedzialny za przedwczesne zgony i śmiertelność na świecie.[1]

Warto wprowadzić nawyk codziennej aktywności fizycznej – zacząć od krótkich spacerów, jazdy na rowerze, prostych ćwiczeń i stopniowo zwiększać ich ilość i czas trwania. Samodzielne treningi w domu ułatwia wiele aplikacji do ćwiczeń i filmów instruktażowych, a siłownie i kluby fitness oferują szeroki zakres zajęć grupowych z różnym poziomem zaawansowania, na których każdy znajdzie coś dla siebie.

Regularny wysiłek fizyczny przyspiesza spalanie tłuszczu, co pomaga w walce z nadwagą i otyłością, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy zawał serca.

znaczenie aktywności fizycznej

Właściwa regeneracja organizmu

Niestety, często zapominamy o tym, że zbyt mała ilość snu ma duży wpływ na nasze zdrowie. Odpowiednia regeneracja organizmu jest podstawą dobrego samopoczucia, zmniejsza poziom stresu, poprawia koncentrację i ułatwia codzienne funkcjonowanie. Oprócz długości ważna jest również jakość snu – Eksperci zalecają spanie w zaciemnionym, przewietrzonym wcześniej pomieszczeniu a w godzinach wieczornych unikanie urządzeń elektronicznych.

na co wpływa zdrowy sen


Zasady zdrowego stylu życia

Co robić, by utrzymywać stan swojego zdrowia na jak najwyższym poziomie? Warto wprowadzić w życie kilka podstawowych zasad:

  1. Staraj się unikać używek – nie pal papierosów i ogranicz picie alkoholu. Palenie tytoniu zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu oddechowego (m.in. POChP, nowotwór płuc, języka, wargi krtani czy tchawicy), choroby układu krążenia, takie jak zawał serca czy chorobę niedokrwienną serca, a także inne choroby nowotworowe (np. rak nerki, przełyku), choroby oczu a także impotencję. Pamiętaj, że tak samo niebezpieczne jest bierne palenie. Z kolei nadmierne picie alkoholu może być przyczyną nadciśnienia tętniczego czy krwotocznego udaru mózgu.

  2. Zadbaj o utrzymanie prawidłowej wagi – wg. badań realizowanych przez IŻŻ/NIZP-PZH w ramach współpracy z EFSA, przeprowadzonych w latach 2019-2020, nadwaga i otyłość, będące problemami cywilizacyjnymi XXI wieku, dotyczą już odpowiednio 66% mężczyzn i 46% kobiet (nadwaga), a także 15% mężczyzn i 15% kobiet w Polsce (otyłość).

    Nadmierna masa ciała zwiększa ryzyko zachorowania na wiele groźnych chorób, takich jak cukrzyca typu 2, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze czy obturacyjny bezdech senny, a także zwiększa ryzyko śmierci.

  3. Zdrowo się odżywiaj – staraj się jeść regularnie co 3-4 godziny unikając podjadania pomiędzy posiłkami i pij co najmniej 1,5 l. wody dziennie. Wprowadź do diety warzywa, owoce, jedz dużo ryb i unikaj słodyczy i cukru. Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, skorzystaj z oferty dobrze zbilansowanej diety cateringu dietetycznego MediDieta, tworzonego przez ekspertów Centrum Medycznego Damiana.

  4. Wprowadź codzienną aktywność fizyczną – zadbaj o regularny wysiłek fizyczny, który nie tylko pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi, ale również poprawia nastrój, dotlenia mózg, poprawia wydolność naszego organizmu i zmniejsza poziom stresu. Systematyczna aktywność fizyczna zmniejsza również ryzyko wystąpienia m.in. chorób układu krążenia.

  5. Regularnie wykonuj badania profilaktyczne – pamiętaj, że wczesne wykrycie większości chorób pozwala na ich skuteczne wyleczenie. Regularnie wykonuj podstawowe badania krwi, kolonoskopię, cytologię, mammografięUSG piersi, EKG, USG jamy brzusznej, RTG klatki piersiowej i inne, a także systematycznie kontroluj znamiona i pieprzyki. Wszystkie badania wykonasz w Centrum Medycznym Damiana.

    Sprawdź ofertę pakietu profilaktycznych badań laboratoryjnych: https://www.damian.pl/twoj-raport-zdrowia/

 

[1] A. Leszczyńska, Sport to zdrowie! Refleksje o aktywności fizycznej Polaków, „Acta Universitatis Lodzensis” 2013, Filia Sociologica 45, s. 181.

Literatura tematu: