Dbałość o komfort i dobre samopoczucie dziecka jest w dzisiejszych czasach szczególnie ważna, dlatego psychologowie dziecięcy pomagają opiekunom przejść przez trudniejszy okres w życiu ich dziecka.
W przypadku podejrzenia zaburzeń rozwojowych czy zachowania, udzielenie niezbędnego wsparcia jest kluczowe dla dalszego powodzenia psychospołecznego, zmniejszenia lub usunięcia powstałych nieprawidłowości.
Kim jest psycholog dziecięcy, jakie są jego zadania i jak wygląda wizyta u specjalisty? Ile kosztuje konsultacja psychologa dziecięcego w Toruniu? Przeczytaj artykuł przygotowany przez naszych ekspertów i umów dziecko na wizytę u doświadczonego specjalisty w MindHealth – Centrum Zdrowia Psychicznego w Toruniu.
POZNAJ NASZYCH SPECJALISTÓW |
Spis treści:
- Kim jest psycholog dziecięcy?
- Psycholog dziecięcy Toruń - zadania
- Przyczyny i objawy problemów psychologicznych dziecka
- Kiedy umówić dziecko do psychologa dziecięcego?
- Przebieg wizyty u psychologa dziecięcego
- Psycholog dziecięcy Toruń - metody terapii
Kim jest psycholog dziecięcy?
Psycholog dziecięcy w Toruniu to specjalista pomagający rodzicom (opiekunom) w rozwiązywaniu problemów psychologicznych dziecka i rodziny (poradnictwo psychologiczne). Psycholog udziela niezbędnego wsparcia, mającego zmniejszyć lub usunąć powstałe nieprawidłowości i dysfunkcje np. w wyniku oddziaływania psychoterapeutycznego.
Zgodnie z ustawą, specjalizację w kierunku psychologii definiuje się jako zawód zaufania publicznego. Psycholog dziecięcy pracuje samodzielnie, a pełne prawo do wykonywania świadczeń psychologicznych uzyskuje z chwilą ukończenia odpowiedniego kształcenia i stażu.
Dodatkowa certyfikacja w kierunku terapeutycznym upoważnia psychologa dziecięcego do podejmowania się czynności psychoterapeutycznych, zgodnych z wybrany nurtem psychologii (np. terapii poznawczo-behawioralnej, systemowej, kognitywnej).
Świadczenie usług psychologicznych odbywa się za zgodną klienta (opiekuna prawnego), stanowiącego podmiot diagnozowania. Ponadto, psycholog dziecięcy w Toruniu zobowiązany jest do zachowania tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie spotkań.
Psycholog dziecięcy w Toruniu – zadania i kompetencje
Jakie są zadania psychologa dziecięcego? Pomoc specjalisty zdrowia psychicznego najmłodszych wiąże się z:
- oceną najbliższego otoczenia dziecka – środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego;
- rozpoznawaniem niepokojących sygnałów, symptomów, opóźnień rozwojowych, deficytów emocjonalnych czy psychoruchowych;
- diagnostyką kliniczną;
- diagnostyką wychowawczo-kliniczną;
- udzielaniem pomocy psychologicznej, dostosowanej do problemu Pacjenta, jego predyspozycji, sytuacji życiowej, edukacyjnej i rodzinnej;
- udzielaniem niezbędnego wsparcia rodzinie;
Psycholog dziecięcy w Toruniu świadczy usługi w zakresie:
- diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży:
- diagnozowanie problemów;
- analiza zaburzeń;
- opiniowania:
- oceny rozwoju dziecka;
- określeniu nieprawidłowości: rozwojowych, związanych z funkcjonowaniem rodziny, środowiska szkolnego i rówieśniczego; przebiegu zaburzeń zachowania;
- orzekania:
- wsparcie rodziców (opiekunów) w przypadku trudności rozwojowych zdiagnozowanych u dziecka;
- psychoterapii;
- udzielania pomocy psychologicznej.
Przyczyny i objawy problemów psychologicznych dziecka
Nie zawsze to rodzice, najbliższe dziecku osoby, zauważają pierwsze, niepokojące symptomy, świadczące o problemach i trudnościach - często osoby z otoczenia zauważają sygnały wysyłane przez dziecko, które rodzic może bagatelizować lub odbierać niewłaściwie.
Jeżeli jako rodzic/opiekun, dostajemy informacje dotyczące nietypowych, wrogich czy nieakceptowalnych zachowaniach dziecka, warto poważnie się nad nimi zastanowić. Brak reakcji lub bagatelizowanie uwag z otoczenia, może uśpić czujność rodzica a tym samym stać się maskowanym, piętrzącym się problemem.
Jakie objawy i zachowania dziecka powinny szczególnie nas zaniepokoić?
- trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami;
- brak zainteresowania podejmowaniem kontaktów z otoczeniem, bliższych więzi, koleżeństwa;
- nagłą zmianę nastroju – obniżone samopoczucie, brak radości i uśmiechu, markotność, zamykanie się w sobie, płaczliwość;
- zmianę nastawienia wobec najbliższych lub najbliższego otoczenia – kłótnie, wrogość, obojętność; częste wchodzenie w konflikty z osobami dorosłymi i autorytetami (rodzicami, opiekunami, wychowawcami) i rówieśnikami;
- agresję, wulgarność, łatwe popadanie w gniew, złość, ogólną wrogość (nawet bez wyraźnej przyczyny);
- przesadne wycofane, nieśmiałość, przyjęcie postawy wycofanej, uległość
- nadwrażliwość na określone bodźce – słuchowe, dotykowe;
- zmianę nastawienia wobec dotychczas wykonywanych z satysfakcją czynności, zabawy, zainteresowań;
- problemy w okazywaniu uczuć lub chwiejność emocjonalna;
- zaburzenia snu, zaburzenia odżywiania.
Najczęstszymi przyczynami problemów psychologicznych dzieci i młodzieży są:
- brak zainteresowania ze strony rodziców, opiekunów;
- brak akceptacji ze strony kolegów, koleżanek, grupy rówieśniczej;
- trudne doświadczenie rodzinne: rozwód, separacja, wypadek, niepełnosprawność, choroba, śmierć;
- trudności w radzeniu sobie z krytyką otoczenia, kompleksy;
- niskie poczucie własnej wartości;
- presja grupy rówieśniczej;
- poczucie odrzucenia, niezrozumienia;
- stres, poczucie winy;
- presja ze strony rodziców, opiekunów;
- nadopiekuńczość rodziców;
- samotność;
- problemy finansowe rodziny;
- problemy z nauką.
KUP ONLINE |
Kiedy udać z dzieckiem do psychologa dziecięcego?
W terapii jakich zaburzeń pomaga psycholog dziecięcy? Problemy, z którymi możesz zwrócić się do specjalisty to m.in.:
- potrzeba sprawdzenia ogólnego stanu zdrowia dziecka pod względem rozwojowym;
- objawy nieharmonijnego rozwoju dziecka w sferze emocjonalnej;
- zaburzenia rozwoju społecznego;
- inne problemy psychologiczne, emocjonalne;
- zaburzenia zachowania;
- zaburzenia odżywiania;
- zaburzenia snu;
- rywalizacja w rodzeństwie;
- problemy z koncentracją;
- zaburzenia opozycyjno-buntownicze;
- problemy wychowawcze;
- problemy w szkole, z rówieśnikami;
- problemy okresu dojrzewania;
- zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD);
- uzależnienia od substancji, eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi;
- uzależnienia od czynności w tym od komputera, Internetu, telefonu;
- zaburzenia lękowe, lęk separacyjny;
- zaburzenie obsesyjno-kompulsywne;
- fobie;
- napady paniki;
- agresja;
- moczenie mimowolne;
- choroba afektywna dwubiegunowa;
- depresja młodzieńcza;
- inne, niepokojące rodzica/opiekuna objawy.
Pomoc psychologiczna jest niezbędna, jeśli dziecko doświadczyło:
- przykrych wydarzeń tj. utrata bliskiej osoby, śmierć rodzica, rodzeństwa, zaginięcie bliskiej osoby;
- traumatycznych wydarzeń związanych z realnym zagrożeniem utraty życia lub zdrowia, lub sytuacji, w której dziecko było świadkiem wydarzenia;
- przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej (lub podejrzenia);
- nagłej zmiany w sytuacji życiowej:
- adopcja,
- pogorszenie sytuacji materialno-finansowej,
- zmiana placówki edukacyjnej (kolejnej),
- zmiana miejsca zamieszkania;
- nieprzyjemnych emocji związanych ze strachem, niepewnością w sytuacji epidemiologicznej:
- hospitalizacja,
- izolacja,
- kwarantanna,
- choroba w rodzinie.
Jak wygląda wizyta u psychologa dziecięcego w Toruniu?
Dziecko, zwłaszcza młodsze, nie potrafi wyrażać w pełni swoich odczuć, a ekspresja emocji eksponowana jest inaczej niż np. u dorastającej młodzieży. Emocje są trudniejsze, gdy jest się dzieckiem, dlatego istotne jest, by rodzice umiejętnie odczytywali niepokojące sygnały, zwiastujące problemy natury psychologicznej.
Wizyta u psychologa dziecięcego w Toruniu rozpoczyna się szczegółową konsultacją ze specjalistą, przy której zwyczajowo pozostaje również rodzic (opiekun). Narzędzia psychologiczne, metody i technika, dobierane są adekwatnie do wieku, stanu zdrowia i możliwości dziecka.
Praca z emocjami dziecka wiąże się ze wzmacnianiem poczucia własnej wartości i pokonywaniem barier w sferze poznawczej. Kontakt psychologa z dzieckiem odbywa się poprzez rozmowę, zabawę, gry, rysowanie i obserwację. Na podstawie zebranych danych o dziecku i jego najbliższym otoczeniu, specjalista podejmuje się szczegółowej analizy, diagnozy i opiniowania.
Psycholog dziecięcy – metody terapii
Zebrane podczas spotkania dane o dziecku, są odpowiednio analizowane i interpretowane. Kolejnym etapem jest określenie dalszych zaleceń i przekazanie ich opiekunom dziecka. Najczęstszą formą pomocy oferowanej przez psychologa dziecięcego są: spotkania cykliczne, poradnictwo psychologiczne i wsparcie terapeutyczne.
Podczas konsultacji psychologicznej, opiekunowie uzyskują istotną informację zwrotną, dotyczącą sposobów radzenia sobie z problemami dziecka. Mogą również zadać pytania, które rozwieją ich rodzicielskie wątpliwości.
Zgodnie z wymogami ustawowymi o zawodzie psychologa dziecięcego, do zadań specjalistów należy:
- przeprowadzanie badań psychologicznych;
- analiza procesów psychicznych dziecka;
- interpretacja zachowań i postawy indywidualnej dziecka;
- interpretacja zachowań w grupie ludzi, otoczeniu;
- przygotowanie i przystosowanie dziecka do: życia społecznego, rozwoju osobistego (edukacyjnego).
Psycholog dziecięcy w Toruniu może specjalizować się w wybranym nurcie terapeutycznym (psychoterapia dziecięcia). Do tych najbardziej popularnych nurtów zalicza się:
- podejście poznawczo-behawioralne;
- podejście psychodynamiczne;
- podejście systemowe.
Zapobieganie i pomoc w przypadku agresji u dziecka
Zarówno dorośli – rodzice, opiekunowie – jak i placówki pomocy rodzinie, powinny zapobiegać kształtowaniu się destrukcyjnych form agresji, stanowiących problem zarówno wśród osób dorosłych jak i dzieci. Profilaktyka zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna powinny przyczyniać się do eliminacji lub znacznego ograniczenia przemocy w rodzinie.
Rodzic, nauczyciel i psycholog szkolny to zazwyczaj pierwsza linia kontaktu z dzieckiem, u którego diagnozuje się problem agresji. Jednak skuteczną pomocą jest przede wszystkim intensywna współpraca z psychologiem dziecięcym, lekarzem rodzinnym, pediatrą i innymi specjalistami, którzy są w stanie oddziaływać na destrukcyjną agresję i autoagresję dziecka.
Wyróżnia się czynniki obciążające i wpływające na relację w linii rodzic-dziecko, które mogą wyzwalać agresję u dziecka:
- czynniki psychiczne – stan fizyczny, sen, leki, choroby;
- czynniki społeczne – relacja z partnerem, rodziną, przyjaciółmi, znajomymi;
- czynniki ekonomiczne – sytuacja finansowa, trudności finansowe;
- czynniki zawodowe – poziom zadowolenia z pracy;
- czynniki środowiskowe – miejsce zamieszkania;
- sytuacja mieszkaniowa – powierzchnia lokalu użytkowego, stan gospodarstwa domowego;
- czynniki psychiczne – zadowolenie z siebie, poczucie własnej wartości, świadomość siebie;
- temperament – w tym zmienne usposobienie, pobudliwość, opanowanie.
KUP ONLINE |
Źródła:
- Joachim Rumpf: Krzyczeć, bić, niszczyć – agresja u dzieci w wieku do 13 lat; GWP Gdańsk 2008; ISBN: 978-83-7489-126-4
- https://mindhealth.pl/specjalisci/psycholog-dzieciecy
- https://psychologia.edu.pl/slownik/id.lek/i.html